Bördan av att ständigt bära tungt

Ta lådan med luft istället, stolen kan killarna ta.
Jag blir upprörd och alltmer uppriktigt ledsen, när jag på olika sätt får känslan av att jag förminskas för att jag är av det kvinnliga könet och även mindre byggd.
Jag blir ledsen för att vi tillsammans tillåtit detta att ske. Främst av anledning jag nu ska försöka förklara.
   Innebörden av att jag blir förminskad p g a mitt kön är inte det som upprör mig personligen, för när någon säger till mig att ta lådan med luft istället. Så resulterar det i att jag tar två stolar allt för att bevisa mig.
Jag kan lösa problemet med att jag som person "förminskas" på det enkla sättet.
   Men det jag inte kan lösa är den pressen som jag samtidigt ser, när jag blir tillsagd eller "rekommenderad" att ta det lätta så innebär det att killen brevid mig ska gång på gång bära det tunga.
Varför sker detta, varför sätter man en press på en människa på detta vis.
Hur många gånger har jag hört mina manliga kollegor, eller kompisar osv. säga att Nej, det är för jobbigt för mig att bära allt tungt.
Tyvärr aldrig.
 
Några tankar i vardagen.
Publicerat i Livet